Kenan Cikotić, široj masi poznatiji kao Black Beriz, ispričao je za Sarajevsku seharu kako je postao jedan od najpoznatijih bh. repera.
Odrastao je slušajući sevdalinke i omiljene pjesme roditelja iz doba njihove mladosti, ex-you rock i domaću muziku.
„U djetinjstvu, prva pjesma na koju sam se navukao i koju sam starcima tražio da puste, još prije nego što sam progovorio, je bila Emina.“
Njegov prvi dodir sa hiphop muzikom bio je poznati album Ede Maajke „Slušaj mater“ koji je dobio od prijatelja. Činjenica da Edo sebi nije postavljao ograničenja, pa je čak koristio i psovke u tekstovima, bila je za mladog Kenana revolucionarna.
„Samo je Edo bio rep za mene i tako je rep trebao izgledati“, prisjeća se, te dodaje da je u toj fazi regionalna rep muzika bila veoma socijalno angažovana.
Ipak, Edo Maajka, kao i reperi iz grupa Bad Copy i Who See su u svojim pjesmama spominjali i „sve što ne treba“, od alkohola, droge do prostitucije, čime su balansirali ozbiljnije teme. Kako naš sagovornik kaže, upravo taj balans, zlatna sredina, čini pjesmu savršenom.
Kenan već na početku osnovne škole spoznaje svoju ljubav prema umjetničkom izražavanju.
„Krenuo sam crtati neke random stvar, kako sad nešto što ja vidim svojim očima da predstavim na papiru. To nije bilo školsko crtanje, to je bilo neko simboličko crtanje. Onda je to preraslo u crtanje likova iz crtanih filmova, a iz toga su se pojavili grafiti“, kaže Black Beriz.
Kod prijatelja koji mu je donio prvu kasetu Ede Maajke vidio je skice grafita i kako kaže, odmah se navukao.
„Kada sam vidio šta on radi sa slovima, otišao sam kući i krenuo crtati. Nedugo zatim saznam da raja sa Malte crta grafite, onda smo se udružili i tad je krenulo.“
Porodica nije osporavala njegovo bavljenje umjetnošću, jer ga je to „sklanjalo od svih drugih belaja“.
„Mislim da imam sjajne roditelje i oni su svjesni da kada se bira neko životno usmjerenje, to primarno treba da bude moja odluka. Ja sam odlučio da se bavim umjetnošću, a oni su to prihvatili i kada je škola u pitanju nikada mi nije njihova podrška falila.“
Joja i Bera
Poznati sarajevski dvojac upoznao se još u osnovnoj školi, a prvi kontakt desio se zahvaljujući grafitima i sličnim interesima za hiphop kulturu.
Stoposto je svoj prvi mixtape „Heavenvosa“ objavio prije 6 godina, a Kenan mu pomaže u organizaciji promocije ovog projekta, kojoj su prisustvovali i veterani sarajevske rep scene Shtela i Shtuka. Upravo oni su predložili Joji da pronađe nekoga ko će ga podržati na sceni i biti mu hypeman.
„Rekao sam mu hajde brate, ja ću te pratiti na bini dok ne nađeš sebi nekoga. I nakon dva-tri nastupa odlučili smo da ni ne traži više nikoga“, kazao nam je Bera.
Na Jojinom projektu „Svježi amidža“, osim što se pojavio u spotovima, Bera je svojom recitacijom otvorio album.
„Kako je Kera tehnički vrlo napredan reper, nekako sam izgradio visoke kriterije kada je u pitanju tehnika repanja. Ne mogu ja bilo šta napisati, pa hajde da se odrepa. Tada još uvijek nisam imao ambicije, niti sam pomišljao da ću ja ikada repati“, objasnio je.
Ekipa se počinje širiti dolaskom Katarze i Geke, koji su također repali.
„Tu je onda i mene povuklo. Mogu i ja nešto reći.“
Pjesma „Šminke bratove“ nastala je iz zabave, ali Katarza, Geko i Bera su ubrzo shvatili da su napravili kvalitetan projekat. Ova pjesma dio je Gekinog EP-a „Black Mamba“. Interesantno je da Berizov prvi vers nije na nekoj od Jojinih pjesama.
„Zbarim ti trebu-Black Beriz“
„Ime Black Beriz nastalo je kada sam počeo nastupati sa Kerom. Na našem prvom nastupu sam se zvao Cicko. Pošto sam ja to ime Beriz inače gotivio, sebi sam na jednom video stavio ime Black Beriz i Kera je odlučio da ću se ja tako zvati, jer mu je to bilo urnebesno smiješno“, prisjetio se Bera i dodao:
„Black Beriz bi mogao biti možda kako se unutra fakat osjećam, a Kenan je ono kako me život oblikovao“.
U Gekinoj pjesmi „Black Mamba flow“ se prvi put i zvanično spominje ime Black Beriz koje je danas jedno od poznatijih na bh. muzičkoj sceni.
Nakon toga, Joja i Bera su odlučili napraviti projekat od tri pjesme u saradnji sa producentom Kolateralom, a spletom okolnosti otišli su u Španiju gdje su u saradnji sa Mariom Ilićem snimili spot za „Palmicu“ i „ostalo je historija“.
Joja je i ranije sarađivao sa Kolateralom na projektu Malibu Club, koji, iako kvalitetno urađen, nije naišao na istu reakciju publike poput „Palmice“.
„Ključan je tu video i marketing. To je čisti dokaz da kvalitet nije mjerilo komercijalnog uspjeha pjesme. Možda je Malibu Club po nekim kriterijima i kvalitetniji projekat od Palmice i Joje i Bere. Ali nije bilo spota i nije ispromovisan kako treba. To je bilo jedno veliko razočarenje, jer čujemo gotovu pjesmu koja gori, objavi se pjesma i ništa.“
Uspjeh „Svježeg amidže“ čije su pjesme imale spotove, ukazale su na to da je za naredni projekat potrebno posebnu pažnju posvetiti videu i marketingu.
„Pravimo muziku koja se nama sviđa“
„Joja i Bera ustali malo ranije da završe nešto“ donijela je publici ne samo novi zvuk, nego i dva superheroja koji uvode red u mahali.
„To je pjesma koju smo mi od nule zajdeno osmišljali. Dobili smo instrumental od Kolaterala koji je imao taj neki azijski prizvuk. Nama je prva asocijacija bila borilačke vještine. Od samog početka smo razmišljali i o pjesmi i o spotu.“
Mario Ilić bio je zadužen da ostvari Jojinu i Berinu viziju. Osim borilačkih vještina u spot su željeli uključiti i elemente stripa.
„Strip nam je pao na pamet i Enis Čišić koji je nama godinama prije toga bio veličina- čovjek kojem smo se divili, jer svi mi volimo likovnu umjetnost, a on je trenutno vrhunac likovne umjetnosti u Sarajevu.“
Nisu očekivali da će pjesma ostvariti veliki komercijalni uspjeh, ali se to ipak desilo.
„Nas dvojica kao superheroji- ofirno, drama. Ali raja je to prihvatila i shvatila, ja mislim zahvaljujući Palmici, jer su vidjeli nas dvojicu, koje su naše sličnosti, koje su naše različitosti.“
Ljubitelji repa često ne opraštaju uvođenje novih zvukova u onaj klasični, old-school rep, ali ekperimentisanje na pjesmama ovom dvojcu i njihovim saradnicima je pošlo za rukom.
„Razlika je u tome što mi u svaki projekat ulazimo neopterećeni time kakve će biti kritike. Imamo svoje kriterije i uvažamo kritike ljudi koji su uključeni u to što radimo. To je neka naša raja, čije reakcije su nam pokazatelji kako bi to ostala raja mogla primiti.“
„Cilj nam je da sebe zabavimo dok radimo. Dokle god mi to radimo iz najiskrenijih stvaralačkih poriva, dok god je to prava inspiracija, mislim da ćemo biti uspješni“, objasnio je Black Beriz.
„Vodim se prije svega nekim unutrašnjim osjećajem, ne toliko svjesnim razmišljanjem šta treba da napišem.“
BiH je plodno tlo za umjetnost
„Mislim da mi u Bosni imamo puno talentovanih ljudi za umjetnost, ali naša umjetnička scena je prije svega bazirana na pojedincima i pojedinačnim uspjesima. Politički i društveni kontekst je takav da je umjetnost marginalizirana i na neki način je luksuz baviti se umjetnošću“, rekao nam je Bera.
Smatra da svi imamo potrebu da se na neki način izrazimo, ali nedostatak sistema za promovisanje mladih ljudi i njihovih talenata ne dopušta nam da se razvijamo.
„Mislim da imamo jako puno talentovanih ljudi ovdje za sve vrste umjetnosti“, naglasio je.
„Sad je došao takav vakat da je muzika na neki način bijeg od te svakodnevnice. Ljudi traže utočište u njoj. S druge strane muzika je odličan instrument za plasiranje neke poruke. Sve te stvari koje su nas oblikovale, na kraju indirektno oblikuju to što mi radimo.“
Istakao je da se ne želi ograničavati u svom umjetničkom izražavanju.
„Mislim da pripadam ekipi koja je dosta kreativna, koja svojim razmišljanjem i radom teži ka tome da se odvoji od nekog ustaljenog načina i razmišljanja i življenja. I to radimo na sve načine koji su nama dostupni. Bilo da se radi o muzici, likovnoj umjetnosti, filmu, glumi, modelingu. Težimo ka tome da svoj stil života kreiramo u odnosu na to što mi volimo da radimo i proživimo neka jedinstvena iskustva i sve u skladu s tim što su naši interesi“, rekao je Black Beriz za Sarajevsku seharu.