Na 30. godišnjicu početka opsade Sarajeva, knjiga koja govori o plakatima u ratu u BiH 1992.–1995., objašnjava kako je grafički dizajn korišten u cilju otpora, propagande i poziva na mir.
Daoud Sarhandi, britanski autor nove knjige “Bosanski ratni plakati“, prvi je put došao u Bosnu i Hercegovinu sa timom za humanitarnu pomoć neposredno nakon okončanja sukoba 1995. godine, piše BIRN BiH.
Bio je veoma pogođen onim što je vidio.
Nekoliko godina kasnije, dok je živio u Tuzli, počeo je sakupljati plakate.
Sakupio je na stotinu plakata, čak i komade sa političko grafičkim dizajnom, koji pričaju jedinstvenu priču o dešavanjima u ratnim godinama, ilustrujući nacionalističku propagandu, pozive na otpor i mir i užase opsade Sarajeva koja je počela prije 30 godina.
Knjiga, koju je u maju objavio Interlink Books, sadrži reprodukcije oko 350 plakata – neki od njih dobro poznati po svom grafičkom impaktu, emocionalnoj snazi i gorkom humoru.
“Materijal je i dalje važan, nakon 30 godina i dalje je važna priča šta se dogodilo u Bosni i Hercegovini“, kaže Sarhandi za BIRN.
U vremenu prije interneta, plakati su bili jeftin i efikasan način prenošenja poruke.
“Tokom rata dizajneri, ilustratori i umjetnici su koristili plakate, letke, časopise i novine da se izraze, da se bore za istinu i da se pridruže borbi dobra i zla“, objašnjava u uvodu knjige Bojan Hadžihalilović iz bosanskohercegovačkog dizajnerskog studija Trio, koji je kreirao čuveni plakat “Probudi se, Evropo!“.
Sarhandi vjeruje da plakati koji su se našli u knjizi pokazuju kako su ljudi u BiH umjetnički i intelektualno reagovali na sukobe koji su ih zahvatili.
“Poruka je više-manje ostala konzistentna, bilo je različitih događaja, različitih uslova, ali pošto su bosanski Srbi vrlo rano napali na istoku zemlje, ljudi su shvatili da je to etničko čišćenje, da je to napad na njihovu kulturu, na sve institucije, shvatili su slabost međunarodne zajednice od aprila 1992. godine”, ističe on.
Ispod možete pogledati nekoliko plakata.