Marko Mandić glumac koji je jučer izazvao veliki broj komentara na društvenim mrežama svojim perfromansom u kojem je bio potpuno nag i ranije je šokirao javnost svojim “neobičnim”, a prema mišljenju većine građana i neprimjerenim umjetničkim izražajem.
Samozadovoljavanje umjetnika pred publikom nekima je šokantno i degutantno, drugima je malo neugodno za gledati, no prihvaćaju to kao umjetnost, treći ni ne trepnu.
Masturbiranje pred publikom u galeriji ili muzeju “patentirao” je davne 1972. godine Vito Acconci, koji je u galeriji Sonnanbed u New Yorku sedam dana masturbirao po osam sati dnevno.
U prostoru galerije bio je napravljen “privatni” prostor za umjetnika (“lažni” pod) pa ga posjetitelji nisu mogli vidjeti, samo su se čuli njegovi uzdisaji na razglasu galerije, no on je mogao vidjeti posjetitelje.
Slovenski glumac Marko Mandić čiji je perfromans jučer u Sarajevu prekinula policija i kaznila ga zbog neprimjerenog ponašanja, tada član Via Negativa, masturbirao je pred publikom 2010. godine u Muzeju suvremene umjetnosti, u sklopu Eurokaza u Zagrebu, piše N1.
Samo malobrojni su prisustovali njegovom nastupu, a dvije djevojke koje su sve promatrale u “ključnom” su trenutku zaklonile lice.
Via Negativa tada je predstavljen kao međunarodni izvedbeni kolektiv sa slovenskom adresom, koji uporno radi na samom rubu kazališnih granica.
To onda znači da ne rade predstave u standardnom smislu riječi, nego redom provokativna scenska događanja u kojima se izravno obraćaju publici, pozivajući je i/li prozivajući, nadajući se, pritom, reakciji.
Marko Mandić nije samo masturbirao. U jednom se trenutku znojio u plastičnoj vreći dok su za to vrijeme na ekranima išli prizori iz njegovih kazališnih uloga.
Znoj koji je “prolio za umjetnost” ovoga puta je doslovan pa ga je prelio u čašu i kao instalaciju postavio na visoki kup knjiga.
Važno je napomenuti da je u Hrvatskoj u tom momentu saomozadovoljavanje u javnosti, kao i u brojnim zemljama bilo kažnjivo.
(Takva je situacija i danas) No, u slučaju da se masturbiranje odvija u muzeju tada se klasificira kao performans.
Upravo na tu stvar danas su ukazali mnogobrojni umjenici iz BiH. Da je Mandićev performans u kojem je potpuno nag održan u zatvorenom prostoru uz upozorenje za maloljetnike sigurno je da ne bi izazvao veliki broj negativnih komentara.
Važno je napomenuti da se ni u jednoj zemlji u kojoj je Mandić šokirao svojim “neobičnim” performansima nije desilo da se taj nastup iskorsti u dnevnopolitičke svrhe.