Marina Abramović o teoretičarima zavjere: Ja sam samo umjetnica, a ne satanista

Teoretičari zavjera su ikoristili neke od najstarijih i najuglednijih radova poznate umjetnice Marine Abramović da „dokažu” svoje „tvrdnje”, uključujući i kada je ležala u zapaljenoj petokraki ili kada je taj oblik urezala sebi u stomak.

Srbijanska umjetnica performansa odlučila je da prekine tišinu i odgovori upornim teoretičarima zavjere koji je godinama optužuju za satanizam i prijete joj smrću, piše Nova.rs.

Desetog aprila Microsoft je na svoj Youtube kanal postavio film o novom projektu Marine Abramović, „The Life”, u kojem posjetioci muzeja nose specijalne VR naprave za glavu, preko kojih imaju utisak kao da je umjetnica ispred njih.

Video je, zapravo, bio skrivena reklama za ulogu IT kompanije u Marininom projektu, koji je trebalo da se nađe na aukciji Christy’s u oktobru. Ali, u jednom kutku interneta viđen je kao nešto sasvim drugo: dokaz o satanističkoj zavjeri.

Na nekim platformama društvenih medija, poput Reddita, javili su se komentari da je Microsoft ušao u saradnju sa „vješticom”, „performerkom crne magije” i „luciferovskom individuom”. Kako je onlajn buka postajala sve glasnija, a Miscrosoftov video prikupio 24.000 „nesviđanja” ili „dislajkova”, kompanija je odlučila da ga 14. aprila povuče.

Marina je rekla da je Microsoft nije konsultovao prije povlačenja videa. Dodala je da je rijetko govorila o tome kako je razni teoritečari zavjera tretiraju, jer nije želela da ih ohrabruje.

“Moram da otvorim dušu. Zaista želim da pitam te ljude: Možete li prestati sa ovim? Možete li prestati da me maltretirate? Zar ne vidite da se već 50 godina u svom životu bavim samo umjetnošću”, rekla je Marina za New York Times.

Ova teorija zavjere potiče iz 2016. kada je WikiLeaks objavio hakovane mejlove Johna Podeste, tadašnjeg šefa predsjedničke kampanje Hillary Clinton. Među mejlovima je bilo i jedno od Marine u kojem je ona komentarisala poziv na večeru „Duhovnog kuvanja” u svoj dom.

Marina je obasnila za New York Times da je „Duhovno kuvanje”, istog imena kao i knjiga i performans gdje je pisala apsurdne recepte u krvi na zidovima jedne italijanske galerije, zapravo bio poziv na večeru sa običnim jelima za oko 20 ljudi koji su donirali za njen institut.

Lijepo smo se proveli. Nismo pili ljudsku krv, jeli bebe ili pravili orgije”, dodala je.

Kada su teorije zavjere počele da se množe, pomislila je kako je sve to „sumanuto”.

“Ja sam umjetnica a ne satanista”, istakla je.

Kaže da je očekivala da će glasine da prestanu za par nedelja, ali nisu utihnule ni poslije četiri godine.

Od tada umjetnica dobija mejlove sa prijetnjama smrću, nekad i po tri dnevno, a slične poruke stižu i organizatorima njenih izložbi, kao što je Kraljevska akademija u Londonu, gdje je trebalo da ima retrospektivu ove godine, ili Bavarska državna opera, u kojoj je trebalo da ima premijeru komada.

Marina kaže da je najviše boli to što su slike njenih radova iskorištene u izvitoperenom kontekstu. Među njima je i slika gdje sjedi na hrpi krvavih kravljih kostiju. To je bio dio performansa „Balkanski barok” iz 1997. za koji je dobila Zlatnog lava za najboljeg umjetnika na Venecijanskom bijenalu umjetnosti.

Tom prilikom je provela pet dana u jednom podrumu u Veneciji, uzalud pokušavaući da očisti kosti. Bio je to njen komentar na balkanske ratove devedesetih, kaže, i na činjenicu da kada jednom proliješ krv više ne možeš da opereš ruke.

Druga iskorištena slika je ona na kojoj drži krvavu glavu ovna. Fotografija je bila dio editorijala za ukrajinsko izdanje Voguea kao komentar na rat u toj zemlji („Ta jeste izgledala kao scena iz nekog satanističkog filma”, kaže Marina uz osmjeh, „ali to svakako nije bila namjera”).

Teoretičari zavjera su čak koristili i neke od njenih najstarijih i najuglednijih radova da „dokažu” svoje „tvrdnje”, uključujući i onaj kada je ležala u zapaljenoj petokraki ili kada je taj oblik urezala sebi u stomak. Marina objašnjava da su te zvijezde komunistički simbol sa kojim je odrastala u Jugoslaviji, a ne satanistički pentagram.

Onlajn maltretiranje nije uticalo na nju profesionalno, ističe Abramović, jer „ljudi koji stvarno imaju zdrav razum u ovom poslu sve to vide kao besmislicu”. Ali, prijetnje su ostavile posljedice na njen privatni život.

“Lično se plašim da će bilo koji ludak sa pištoljem da dođe i ubije me, jer misli da sam satanista. Jedino što sada želim da znam jeste kako da ovo prevaziđem i dođem do pozitivnog ishoda. Strah je najgora ljudska emocija”, ističe ona.

Poručila je svima koji je napadaju da bi možda bilo bolje da se više posvete proučavanju njenih radova i da će onda vidjeti da su imali pogrešan pogled na stvari.

Baš kao što je to činila u performansu „Umjetnik je prisutan” 2010, kada je na hiljade ljudi došlo da sjedne preko puta nje u Muzeju moderne umjetnosti u New Yorku, čekajući satima na priliku da je pogleda u oči, kaže da bi i sada dopustila teoretičarima zavjere da sjednu preko puta, ako bi im to pomoglo da shvate njen rad.

Ali, nije sigurna da bi.

“Njihovu energiju pokreće ta teorija zavjere. Nemaju nijednu drugu teoriju kojom bi je zamijenili”, zaključuje Abramović.