Teolog Mark Eikost: Sistem koristi rasizam kao političku platformu za manipulaciju

Trenutno su širom svijeta mediji preplavljeni videima i fotografijama protesta sa porukom ”Black lives matter”.

Uzrok protesta je George Floyd, afroamerikanac koji je ubijen od strane američkih policajaca. Ovaj nesretni slučaj je prouzorkovao haos i nezadovoljstvo, te žestoku osudu ne samo amerikanaca, već i ljudi širom svijeta.

Na ovu temu smo razgovarali sa Mark Eikost-om, američkim teologom koji sa svojom suprugom živi i radi u Bosni i Hercegovini već 20 godina.

Nakon završenih studija ekonomije i finansija u Toledu, Ohio, odlučio se posvetiti Bogu te postati teolog (protestansko kršćanstvo), te je svoje teološke studije završio u New York-u, gdje je upoznao i svoju sadašnju suprugu.

Nakon što je završio i teološke studije, mislio je da će biti poslan u Rusiju kao misionar, međutim dobio je ponudu da nakon otvorenja granica dođe u Bosnu i Hercegovinu koja je u tom periodu bila zaraćeno područje. Kaže da nije znao da BiH postoji, sjeća se samo otvorenja Olimpijskih igara u Sarajevu.

U Bosni i Hercegovini je preko dvadeset godina, te je svoj život posvetio pomaganju drugim ljudima, govoreći im o iskustvu s Bogom, koje mu je kako kaže promjenilo život i srce, jer je u prošlosti bio iznimno sebična osoba. Radio je i djelovao u Sarajevu, te širom Bosne i Hercegovine, a trenutno živi i radi u Zenici.

Povodom trenutnih protesta i rasizma odlučio je podijeliti situaciju iz svog djetinjstva, koja će pomoći razjasniti zašto je rasizam aktuelan i danas.

” Kao dječak živio sam u ”bijelom” susjedstvu. Jednog dana mama me odvela na igralište na kojem do tada nisam bio. Tu sam primjetio djecu koja su bila drugačija od mene, imali su tamniju kožu, što do tada nisam vidio. Osim boje kože hodali su bez obuće i u šorcevima, dok su sva ostala djeca bila obučena. Sjećam se da sam tada šapnuo svom prijatelju da mrzim ”crne ljude” na što je on odgovorio da ih i on mrzi. Mama me nikad nije učila mržnji, tako da kada gledam iz ove perspektive, smatram da je uzrok tog dječačkog komentara bio strah od drugačijeg i do tada neviđenog. ”

Nažalost, u dosta američkih porodica rasizam je bio zastupljen, pa čak i u njegovoj, ali ga je mama učila drugačijoj perspektivi. Kada je krenuo u drugi razred osnovne škole, učiteljica mu je bila crnknjina. Obzirom na netrepeljivosti, mama mu je objasnila da treba da tretira sve ljude isto, iako je okolina govorila drugačije.

Zašto je rasizam bio zastupljen u tvojoj porodici?

”Nikad nisam mogao dati pravi odgovor na to pitanje, ali smatram je zbog straha i nepoznavanja drugačijeg, te predrasuda. Svi ti ljudi su odrasli u ”bijelim” susjedstvima, te su priče o crncima uvijek bile povezane sa lošim stvarima, pa je u čovjekovoj prirodi da globalizira i ne daje prostora promjeni mišljenja. Ali pozitivan primjer je kada je moj otac bio napadnut od strane bijelca, crnac ga je odbranio. Ovo je probudilo promjenu u njemu unatoč predrasudama.”

Kaže da je često slušao loša iskustva u vezi crnaca, te su bili opisivani pogrdnim riječima. I sam se našao u situacijama gdje je bio isprovociran i diskriminiran od strane crnaca bez ikakvog razloga, što je u njemu probudilo ljutnju i zbunjenost.

”Desile su se mnoge situacije koje su me naljutile i tjerale na mržnju ali ne smijemo mrziti čitavu rasu zbog određenih neugodnih situacija sa pojedincima”

Zašto je rasizam zastupljen i danas, unatoč demokratiji i liberalnosti koja vlada?

” Dosta ljudi se i promjenilo, ali sistem nije. Rasizam nije zastupljen kao što je bio prije par desetljeća. Na primjer, kada sam bio rođen banke su davale kredite klasificirajući ljude kroz susjedstvo u kojem žive. Ukoliko je to ”crno” susjedstvo, pretpostavlja se da je i siromašno, te ni u kom slučaju toj osobi ne bi bio odobren kredit. To je sada ilegalno, ali je i dalje zastupljena doza nejednakosti. Može se i gledati ovako; sistem rasizam koristi za manipulaciju. Na primjer, desio se grozan rasistički incident u državi South Carolina, i cijela država je označena kao rasistička. Međutim, konfederativna zastava građanskog rata nije skinuta. Nakon 50 godina dešava se još jedan incident gdje je bijelac ušao u crnačku crkvu i ubio mnoge ljude. Nakon toga guvernerka Nikki Haley koja je bila Indijka, je zatražila promjenu zakona od strane parlamenta države, nakon čega je zastava skinuta, te je odata počast žrtvama” , objasnio je Mark i dodao:

”Dakle, bila je Indijka, ne bijelkinja. Nakon ove situacije tadašnji predsjednik Obama je rekao, vidite ništa se nije promjenilo u toj državi. Ali jeste. Ljudi su željeli promjenu, tu je bio individualac koji je počinio groznu stvar. I smatram da na ovaj način političari drže monopol i manipulišu. Ne dopuštaju ljudima da vjeruju da se promjena dešava. Koriste rasizam kao političku platformu, što se dosta može povezati sa nacionalizmom u BiH i bh političarima. ”

Ono što je također prokomentarisao iz teološkog gledišta, jeste konkretni incident i smrt George Floyd-a.

”Smrt tog čovjeka je grozna stvar. Policajci su ga trebali slušati kada je govorio da ne može disati. Ali ova situacija navodi na razmišljanje. Možda motiv tih policajca nije bio rasistički. Možda su to samo ljudi sa zlobnim motivom i pokazivanja policijske moći na loš način. Niko nije ni pomislio da je on možda samo zao čovjek i da bi to uradio bilo kome. Možda i jeste bio rasista, ali druge pretpostavke nisu uzete u obzir, tako da se ova situacija može protumačiti kao media spin.”

Također je dodao da rasizam nažalost postoji, da je često organizovan, da su ljudi organizovani u klanovima ali da se vlasti također i bore protiv istog. Za primjer je uzeo sadašnjeg predsjenika Trumpa koji ulaže novac u zaustavljanje takvih klanova, iako se opisuje kao rasista. Smatra da mnogi ljudi nisu bili rasisti ali su potaknuti situacijama i iskustvima koje su ih natjerale da misle kao rasisti, te da je ovo konstantni krug dešavanja.

” Neki ljudi su samo zli, neki su zli rasisti, a neki su samo rasisti. I treba uzeti sve u obzir i razmišljati zašto je neko uradio nešto i iz kojeg motiva. Ne samo pretpostavljati i biti vođen predrasudama. Smatram da će ovi protesti uroditi plodom, ali da ljudi ne protestuju samo protiv rasizma, već protiv vlade, protiv sistema, što ima veze i sa kapitalizmom. Ljudi ne protestuju samo protiv jednog problema. Pored toga, ne opradavdavam vandalizam na ulicama i uništavanje ljudske imovine za koju su radili cijeli život, jer to je imovina i bijelaca i crnaca i antirasista i liberalista” , rekao je teolog i kao poruku za kraj dodao

”Ne treba ići previše lijevo, niti previše desno. Svako kome je nepravda učinjena smatra da je on žrtva, bez obzira koje je rase i nacionalnosti. Dakle, treba sagledati svačiju perspektivu gledišta. Ljudi danas nisu krivi za ono što su njihovi preci učinili. Mislim da će se napredak desiti nakon oprosta. Ja neću kriviti tebe za ono što su tvoji preci učinili ali nemoj ni ti mene. Tako da mi ne trebamo tražiti osvetu već oprost i suditi ljudima samo zbog njihovih trenutnih djela, a ne djela iz prošlosti.”