Senad Avdić, jedan od najpoznatijih bh. i regionalnih novinara, čije kolumne ponekad izazivaju i kontraverze, ali su poprilično praćene objavio je tekst “Kako se Jasmina Izetbegović, razvodom, narugala licemjerju bošnjačke patrijarhalne elite?”.
Tekst prenosimo u cjelosti:
Jedina vijest koja je u sarajevskim medijima donekle uspjela prokrčiti put kroz džunglu izborno-postizbornih informacija bio je razvod Jasmine Izetbegović, kćerke najmoćnijeg bošnjačkog bračnog para, Sebije i Bakira Izetbegovića.
Zašto bi se mediji uopće bavili jednim u osnovi duboko privatnim činom? Zbog čega nemilosrdni tabloidni žrvanj melje i u javni reality show pretvara intimu dvoje mladih ljudi koji poput miliona drugih odlučuju da raskinu brak i živote nastave živjeti svako za sebe?
Iako se o ovdašnjim medijima, a pogotovo krvoločnim društvenim mrežama i njihovoj odgovornosti prema privatnoj sferi ne može baš previše toga pohvalnog reći i napisati, u ovom slučaju manje-više nema njihove krivice, odnosno odgovornosti.
Konzervativni vašar taštine
Javni, prizemni društveni spektakl, malograđanski reality show, od udaje kćerke prije godinu napravili su isključivo njeni roditelji.
Oni su taj tradicionalno intimni čin rezerviran za najuži sloj rodbine i prijatelja pretvorili u bahatu, skorojevićku demonstraciju društvene i političke moći, sirove dominacije i inadžijskog prestiža i nametanje novih normi društvenosti.
Prisustvo turskog predsjednika Recepa Tayyipa Erdogana trebalo je toj “svadbi godine” priskrbiti aritokratsko-državničku patinu i donijeti šmek starih dobrih vremena, evociranje nježnih sjećanja na idiličnih četiri stoljeća provedenih u rahatluku turske okupacije.
Vjersko vjenčanje, ritual tokom kojeg su se na raspolaganje stavili vodeći islamski autoriteti i “fensi“ vjerski objekti i resursi, osjenčilo je svadbu nijansama čednog konzervativizma i nezaobilazne duhovne baštine i tradicije.
Trebao je to biti trijumf jedne nove klase i novog sistema vrijednosti, kombinacija praskave tranzicijske raspojasanosti i pljesnjivog vjersko-konzervativnog licemjerja.
Od početka se moglo prepoznati da nijednom od mladenaca taj malograđanski spektakl nije imponirao, niti im je trebao u životu i braku. Ugurani su poput lutaka u vašar (tuđe) taštine, iz kojeg je teško izaći neokrznut.
U čaršijsko-političkim kuloarima već se unazad nekoliko mjeseci ispotiha pronosila vijest o razvodu nevjeste Jasmine i supruga joj Ćamila Humačkića.
Govorkalo se da se vijest o njihovom raskidu strogo kontrolirana i čuvana da se kojim slučajem ne bi izašla na bejan prije izbora i tako negativno utjecala na rejting prvog bračnog para u Bošnjaka. To se na koncu i potvrdilo.
Šerijatska partibrejkerka
Jasmina Izetbegović godinama je meta i predmet najrazličitijih tračeva, čaršijskih opanjkavanja i podmetanja, na koja uglavnom nije reagirala.
Ona je samosvojna, samostalna, slobodna mlada žena, koja tvrdoglavo, “partibrejkerski”, intenzivno živi svoj život izvan strogih mjera, konvencija i očekivanja svoje okoline.
Uključujući pogotovo i zahtjevne i posesivne roditelje kojima nikako ne uspijeva da od nje naprave simbol nečega-patrijarhalne skrušenosti – što ona nije i ne želi biti.
Možda se jednog dana pokaže da je Jasmina Izetbegović mnogo više doprinijela obesmišljavanju patrijarhalne konzervativne, učmale sredine, dogmatskog miljea u kojem živi, njihovih rigidnih običaja i lažnog morala koji nameću, nego sve gender nevladine organizacije u BiH.
Treba je stoga razumjeti i poštovati njene odluke: nije lako živjeti i izboriti pravo na vlastitu slobodu i individualni izbor u društvu u kojem pečat i pravila nameću njeni roditelji, a kamoli unutar takve porodice.